سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

محمدمهدی مفتح: برنامه واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در دست دولت به بخش خصوصی جهت تکمیل و بهره‌برداری از آنها یک ایده مناسب و ضرورت ملی است که می‌توان بار مالی و اجرایی ناشی از اجرای آن را از دوش دولت برداشت و از حیث سیاست‌های کلی اقتصادی کشور مبنی بر اولویت دادن به نقش و جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد هم این برنامه قابل دفاع و موجه به‌نظر می‌رسد.

محمدمهدی مفتح

اما واقعيت را بايد قبول كنيم كه در 3 سال اخير در اجراي اين تكليف قانوني موفق نبوده‌ايم و نتيجه مطلوبي به‌دست نيامده است. به‌نظر براي موفقيت و رسيدن به نتيجه مطلوب بايد به يك اصل مهم يعني سودآور بودن طرح‌ها و پروژه‌هاي قابل واگذاري به بخش خصوصي توجه شود و طرح‌ها و پروژه‌هايي در اولويت واگذاري از سوي دولت قرار گيرد كه نه‌تنها اصل سرمايه‌گذاري بخش خصوصي بلكه سود معقول و مورد انتظار را براي آنها به همراه داشته باشد. با اين پيش‌فرض انتظار اينكه بخش خصوصي در طرح‌هايي چون ساخت و بهره‌برداري بيمارستان‌ها يا مجموعه‌هاي ورزشي و فرهنگي مناطق محروم سرمايه‌گذاري كند، چندان با اصل بازگشت سرمايه و سودآوري مورد انتظار همخواني ندارد و استقبالي از سوي بخش خصوصي صورت نخواهد گرفت.

افزون بر اينكه بايد فضاي كسب‌وكار به نفع بخش خصوصي تسهيل شود و روند واگذاري پروژه‌هاي اولويت‌دار و سودآور سرعت گيرد و مردم هم مقاومتي در برابر اين كار نشان ندهند. پيش‌شرط همراهي مردم با واگذاري طرح‌ها و پروژه‌هاي عمراني اولويت‌دار و سودآور به بخش خصوصي اين است كه در نتيجه بهره‌برداري و تملك اين طرح‌ها خللي در روند خدمت‌رساني به مردم ايجاد نشود و مردم احساس كنند كه نتيجه اين واگذاري دريافت خدمات باكيفيت‌تر و آسان‌تر است. انتظار مي‌رود كه رضايت مردم از خدمات ارائه شده در نتيجه طرح‌هاي اجرا شده از سوي بخش خصوصي و همچنين بازده اقتصادي و سودآوري معقول بخش خصوصي بايد باهم ديده شود.

در ارتباط با مقاومت مديران و بدنه اجرايي دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در واگذاري طرح‌ها و پروژه‌هاي دولتي هم بايد اذغان كرد كه بخشي از اين مقاومت‌ها ناشي از واگذاري طرح‌ها يا مجموعه‌هايي است كه ساخت آنها توسط دولت پايان يافته و تنها اقدام به واگذاري آنها در مرحله بهره‌برداري مي‌شود. از آنجا كه بهره‌برداري از اين طرح‌ها براي دستگاه ذيربط درآمدزا بوده و مي‌تواند بخشي از مشكلات تأمين اعتبار و بودجه آنها را تأمين كند، مقاومت در واگذاري آنها صورت مي‌گيرد. اما مقاومت در واگذاري پروژه‌هاي ناتمام توجيه ندارد و از حيث قانوني، دليلي براي اين مقاومت نيست و به‌نظر به جاي قانونگذاري مجدد، بايد فرهنگسازي صورت گيرد تا مديران و مسئولان به اين درك صحيح برسند كه واگذار كردن امور به بخش خصوصي يك ضرورت ملي و به نفع اقتصاد كشور است.

کد خبر 384662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha